Byl jsem dnes osloven s otázkou, na koho se má člověk obrátit, když je třeba zařídit drobnou opravu v bytě (konkrétně se jednalo o výměnu kusu sanitárního zařízení, řečeno kulantně; no a řečeno otevřeně, jednalo se o výměnu záchodu). Pokud si jednotlivec objednává a platí opravu sám, mohu jen doporučovat. A mé doporučení vypadá následovně:
1) Když potřebuji já řešit nějaký problém, na který sám nestačím, volám p. Romana Gengelu (tel. 604 570 541), je to můj známý, takový všeuměl, který si po večerech přivydělává drobnými "fuškami", umí opravit skoro vše kolem "zedničiny", "věci od vody" (ale třeba výměnu hlavního bytového ventilu sám dělat nebude), umí opravit poškozené kachličky, zámek dveří... Jistě se domluvíte, stačí zavolat. Má to jen jediný zádrhel, na "fušku" nedostanete záruční list ani fakturu!
2) Drobné opravy umí p. Miroslav Bína (tel. 739 150 513), který opravuje v domě ledacos ve společných prostorách (světlo v chodbách, vchodové dveře, čidla, samozavírače BRANO) a v bytech též drobné závady na topení (neb topení je považováno za společné zařízení domu, jehož životnost ovlivní uživatel domu jediným způsobem, pravidelnými nátěry). Pan Bína je náš "domovní údržbář" a poradí si téměř se vším. Za opravy ve společných částech domu je odměňován formou DPP, pokud bude u Vás v bytě opravovat něco, oč jej osobně požádáte, měli byste se s ním dohodnout i o odměně za tuto práci.
3) Na závažnější opravy je třeba pozvat firmu, můžete volit například z firem uvedených na webovkách SBD Mír. Pokud jde o opravu, která by měla být hrazena ze společných peněz, je nutno objednávku učinit (mimo havárie) přese mne. Pro zjednodušení si lze pamatovat, že ze společných peněz se hradí závady, jejichž vznik jednotlivý uživatel nemohl ovlivnit, tedy například těsnost topného tělesa (tu lze malinko ovlivnit pravidelnými nátěry), oprava svislé trubky ve stupačce, oprava světla v chodbě a u schránek, výtahové dveře... Naopak, sám si uživatel hradí výměnu vodovodních ventilů (neb nejčastější závadou je ventil zaseklý, s nímž léta nikdo nezahýbal, což je chyba uživatele bytu), výměna vodovodní baterie, oprava domovního telefonu v bytě...
Možná Vás napadnou další otázky, rád je zodpovím...
pondělí 16. listopadu 2009
Aktuálně řešené problémy - XI.09
- Volby (stále chybý člen Výboru samosprávy za vchod 7)
- Plánovaná výměna stupaček (pouze v suterénu)- pro S1 vypsáno nové výběrové řízení, předložené nabídky byly prodiskutovány VS a doporučujeme ke schválení firmu Rekostav ZTI, předpokládané zahájení prací 30.11.2009
- Na schůzích NS vzneseny jednotlivé reklamace k akci zateplení: (pí. Viturková, byt 1/46, uchycení plechu u balkónových dveří, p. Kadlec, byt 1/35, odlupuje se nátěr na konstrukci balkónového zábradlí (červená barva), p. Srnka, byt 1/44, odlupuje se nátěr na plechu zábradlí (šedá barva), p. Stolař, byt 7/21, loupe se červená barva z konstrukce balkónu, reklamováno přetrvávající znečištění parapetů oken po zateplení v bytech domu S11 p. Slámy, pí. Pražákové, p. Čupery, p. Kummer, byt 11/14, odlupuje se nátěr na konstrukci balkónového zábradlí, pí. Vyparinová, byt 11/41, chybné uchycení parapetu na balkóně. SBD předalo oficiální reklamaci uvedených závad firmě Kopřiva, očekáváme zprávu o odstranění závad (vyžádali si telefonní kontakty na jednotlivé byty)
- Na schůzi NS 5911 bylo upozorněno, že dosud nebyla provedena schválená revize a oprava elektromotorů a zapojení časového spínání odsávání. Prověřil elektrikář pan Zíma, požádal o spolupráci při kontrole dvou stupaček bytů, nyní jednal sám s obyvateli domu. P. Šebek zjistí aktuální stav v bytech (vždy dotaz minimálně ve dvou bytech ve stoupačce - dosud nedokončeno), dle vyjádření firmy Zíma by měla být práce dokončena - zatím nefakturována.
- Podnět k řešení problematiky holubů na střeše S1, předseda požádal dodavatele střechy a dodavatele zateplení o nacenění osazení ostnů na atiku nad vchodem, kde okap není přímo nad atikou, ale ve výšce cca 30 cm, nacenění dosud neobdrženo ani od jedné z uvedených firem (Kopřiva a SEADD), urgováno, v jednání.
- Z diskuse na schůzi NS5912 vyplynul požadavek na nacenění výměna schránek za nové na původním místě, obdrženy 3 nabídky, které budou předloženy na schůzích jednotlivých NS.
- Na schůzi NS 5922 zmíněna problematika pohybu drogově závislých osob v domě. P. Sláma zjistil, že šlo o krátkodobou záležitost, nyní již neaktuální.
- Byl projednán návrh rozdání každému bytu klíče náležící jeho stupačce TV a SV a stupačkám topení. Vše má své pro a proti, praktičnost rozdání začíná nabývat na významu oproti bezpečnosti před krádeží, když nelze vstoupit do jedné místnosti navíc. Při havárce se naopak posílí bezpečnost proti ničení. Zvažována možnost neoprávněného přístupu, zejména k DPS, kanceláře v S1 či mandlům. Nakonec jsme se rozhodli předložit na schůzích jednotlivých NS volbu „záložního zástupce“ jednotlivých vchodů, u něhož by byla uložena sada záložních klíčů pro případ havárie a nedostupnosti člena samosprávy.
- p. Novotný řeší ve spolupráci s pí. Pokornou z SBD opakovanou deratizaci ve vchodě7, termín dalšího provedení cca 20/11/09
- Plánovaná výměna stupaček (pouze v suterénu)- pro S1 vypsáno nové výběrové řízení, předložené nabídky byly prodiskutovány VS a doporučujeme ke schválení firmu Rekostav ZTI, předpokládané zahájení prací 30.11.2009
- Na schůzích NS vzneseny jednotlivé reklamace k akci zateplení: (pí. Viturková, byt 1/46, uchycení plechu u balkónových dveří, p. Kadlec, byt 1/35, odlupuje se nátěr na konstrukci balkónového zábradlí (červená barva), p. Srnka, byt 1/44, odlupuje se nátěr na plechu zábradlí (šedá barva), p. Stolař, byt 7/21, loupe se červená barva z konstrukce balkónu, reklamováno přetrvávající znečištění parapetů oken po zateplení v bytech domu S11 p. Slámy, pí. Pražákové, p. Čupery, p. Kummer, byt 11/14, odlupuje se nátěr na konstrukci balkónového zábradlí, pí. Vyparinová, byt 11/41, chybné uchycení parapetu na balkóně. SBD předalo oficiální reklamaci uvedených závad firmě Kopřiva, očekáváme zprávu o odstranění závad (vyžádali si telefonní kontakty na jednotlivé byty)
- Na schůzi NS 5911 bylo upozorněno, že dosud nebyla provedena schválená revize a oprava elektromotorů a zapojení časového spínání odsávání. Prověřil elektrikář pan Zíma, požádal o spolupráci při kontrole dvou stupaček bytů, nyní jednal sám s obyvateli domu. P. Šebek zjistí aktuální stav v bytech (vždy dotaz minimálně ve dvou bytech ve stoupačce - dosud nedokončeno), dle vyjádření firmy Zíma by měla být práce dokončena - zatím nefakturována.
- Podnět k řešení problematiky holubů na střeše S1, předseda požádal dodavatele střechy a dodavatele zateplení o nacenění osazení ostnů na atiku nad vchodem, kde okap není přímo nad atikou, ale ve výšce cca 30 cm, nacenění dosud neobdrženo ani od jedné z uvedených firem (Kopřiva a SEADD), urgováno, v jednání.
- Z diskuse na schůzi NS5912 vyplynul požadavek na nacenění výměna schránek za nové na původním místě, obdrženy 3 nabídky, které budou předloženy na schůzích jednotlivých NS.
- Na schůzi NS 5922 zmíněna problematika pohybu drogově závislých osob v domě. P. Sláma zjistil, že šlo o krátkodobou záležitost, nyní již neaktuální.
- Byl projednán návrh rozdání každému bytu klíče náležící jeho stupačce TV a SV a stupačkám topení. Vše má své pro a proti, praktičnost rozdání začíná nabývat na významu oproti bezpečnosti před krádeží, když nelze vstoupit do jedné místnosti navíc. Při havárce se naopak posílí bezpečnost proti ničení. Zvažována možnost neoprávněného přístupu, zejména k DPS, kanceláře v S1 či mandlům. Nakonec jsme se rozhodli předložit na schůzích jednotlivých NS volbu „záložního zástupce“ jednotlivých vchodů, u něhož by byla uložena sada záložních klíčů pro případ havárie a nedostupnosti člena samosprávy.
- p. Novotný řeší ve spolupráci s pí. Pokornou z SBD opakovanou deratizaci ve vchodě7, termín dalšího provedení cca 20/11/09
Odečet stavů bytových vodoměrů studené a teplé vody
V těchto dnech najdete na dveřích domu oznámení o odečtech vodoměrů. Text na listu A4 obsahuje následující informace:
"Dne XXX od XXX do XXX hodin bude proveden odečet stavů bytových vodoměrů studené a teplé vody. Uživatel bytu je povinen dle vyhlášky č.372/2001 Sb. §5 odst.7 tento odečet umožnit. Je nepřípustné nalepit lísteček se stavy vodoměrů na dveře bytu."
Datum a čas si volí konkrétní zástupce samosprávy, který bude v domě odečty provádět.
Odečet se řídí mimo jiné těmito pravidly:
- Odečet musí být proveden fyzicky v bytě uživatele pověřenou osobou a musí být zapsán čitelně do odečtového listu a podepsán uživatelem bytu. Je nepřípustné nepřímé převzetí nahlášení o odečtu.
- Datum odečtu musí být oznámeno nejméně 7 dnů před zahájením odečtů formou vyvěšení oznámení termínu odečtů na domě způsobem, který je na domě obvyklý, např. vyvěšením na nástěnce, případně vhozením oznámení o provedení odečtu do schránky jednotlivých uživatelů bytů.
V jednotlivých vchodech provádí odečty jednotliví zástupci samosprávy.
Ve vchodech 7 a 9 budu odečet provádět v neděli 29. listopadu 2009 v dopoledních hodinách.
"Dne XXX od XXX do XXX hodin bude proveden odečet stavů bytových vodoměrů studené a teplé vody. Uživatel bytu je povinen dle vyhlášky č.372/2001 Sb. §5 odst.7 tento odečet umožnit. Je nepřípustné nalepit lísteček se stavy vodoměrů na dveře bytu."
Datum a čas si volí konkrétní zástupce samosprávy, který bude v domě odečty provádět.
Odečet se řídí mimo jiné těmito pravidly:
- Odečet musí být proveden fyzicky v bytě uživatele pověřenou osobou a musí být zapsán čitelně do odečtového listu a podepsán uživatelem bytu. Je nepřípustné nepřímé převzetí nahlášení o odečtu.
- Datum odečtu musí být oznámeno nejméně 7 dnů před zahájením odečtů formou vyvěšení oznámení termínu odečtů na domě způsobem, který je na domě obvyklý, např. vyvěšením na nástěnce, případně vhozením oznámení o provedení odečtu do schránky jednotlivých uživatelů bytů.
V jednotlivých vchodech provádí odečty jednotliví zástupci samosprávy.
Ve vchodech 7 a 9 budu odečet provádět v neděli 29. listopadu 2009 v dopoledních hodinách.